‘Proeven is kopen’

De afzender
Toen Martin en Jolande Egging in Druten kwamen wonen speelden zij al met de gedachte om voor zichzelf te beginnen. Een ruimte in het huis werd alvast geschikt gemaakt als productieruimte voor voedsel. Martin heeft een achtergrond als productontwikkelaar in de voedingswereld. Jolande werkte in de sales, een gouden combinatie. Via hun bedrijf Foodhappiness, dat beursondersteuning doet op het gebied van voedsel, waren zij op de hoogte van alle ontwikkelingen. Van daaruit ontstond het eerste idee voor Boer’n Dip. Enige tijd later startten zij een lijn van ambachtelijke boters, dips en roomkazen. De zaken gaan zo goed dat er binnenkort verhuisd wordt naar een grotere bedrijfsruimte in Puijflijk.
Jolande Egging- Boer’n Dip in Druten
Ruim vijf jaar geleden begonnen Martin en Jolande Egging met Boer’n Dip. Ze maken boters, dipsauzen en roomkazen. Altijd op zoek naar nieuwe smaken en combinaties. Pure producten met verse kruiden en groenten. Alles gebeurt met de hand. Aandacht, passie en professionaliteit maken het tot een succes.
De test
‘Het begon voor Boer’n Dip op het Dickens festival in Druten zo’n vijf jaar geleden’, vertelt Jolande. ‘Martin en ik zeiden altijd tegen elkaar: ‘er komt een moment dat er een idee op ons pad komt, en dat we een product gaan ontwikkelen’. Op de Dickens-dag hebben we onze Boer’n Dip gepresenteerd. Het was een soort test om te kijken wat het met de mensen deed. Het was zo’n succes dat we besloten om er mee verder te gaan. We hebben de lijn toen uitgebreid met de Boer’n Cocktail en Boer’n Kruidenboter’.
Kennis van zaken
‘Allemaal vers en puur, met verse kruiden groenten. Alles is handmatig gesneden. De ingrediënten kopen wij zoveel mogelijk direct bij boeren. De lijntjes houden we zo kort mogelijk. Het werken met verse kruiden maakt ons onderscheidend en we hebben daardoor geen toevoegingen als smaakversterkers en dergelijke nodig’.
‘De lijntjes houden we zo kort mogelijk’
Brainstormen over nieuwe producten doen Martin en Jolande samen. ‘We gaan dan samen aan tafel zitten en ik vertel wat mijn ideeën zijn. Ik heb veel contact met klanten en weet wel wat er speelt. Martin heeft de kennis om de juiste ingrediënten te kiezen zodat het idee kan worden uitgewerkt. Het assortiment telt inmiddels 20 varianten. Daarnaast levert Boer’n Dip ook bijbehorende crackers en dipsticks. ‘Het past bij elkaar’, legt Jolande uit. ‘Het maakt een gezellig moment en je ziet ‘pakje leeg, bakje leeg’.
‘Laat de mensen maar proeven’
Passie
‘We zijn begonnen met verkoop in streekwinkels in de buurt. Inmiddels vind je ons in alle Landwinkels in heel Nederland van Zeeuws Vlaanderen tot Groningen en van Limburg tot onder Amsterdam. Ook bij Keurslagers, kaasspeciaalzaken en een aantal horecagelegenheden is Boer’n Dip te koop. Zo gebruikt bijvoorbeeld Sanadome onze roomkaas op hun broodjes. Wij zoeken de bedrijven uit waar de mensen met passie hun vak uitoefenen. Die zijn ook bereid om over onze producten te vertellen. Wij zeggen altijd: Laat de mensen maar proeven, want proeven is kopen. We geven zoveel mogelijk inspiratie mee in de vorm van recepten en gebruiksadviezen. Die zijn te vinden op onze website en op kaartjes die in de winkels of op evenementen kunnen worden meegenomen’.

Produceren op bestelling
‘Alle productie gaat op bestelling. We kunnen snel leveren. Meestal is het ‘bestellen, produceren en weg’. Dan gaat het op zijn verst de deur uit, en hebben onze klanten een zo lang mogelijke houdbaarheid’.
Het maakproces gaat helemaal met de hand, ook het afvullen. ‘Zo wordt elk bakje een plaatje’, vertelt Jolande trots. ‘Elk bakje is uniek. We doen alles zelf, er werken hier geen extra mensen. Onze zoon Jeroen helpt ons vaak. Hij wil in de toekomst het bedrijf graag overnemen als wij het wat rustiger aan willen doen. Maar die tijd is nog niet aangebroken. We hebben nog inspiratie genoeg. Er liggen alweer een paar nieuwe producten op de plank’.
‘Fijne momenten ondersteunen we graag’
Blijdschap
Jolande besluit met: ‘Wij willen heel graag dat mensen blij worden van onze producten. Fijne momenten ondersteunen we graag. Die blijdschap en de passie zijn belangrijk voor ons. Dat dragen we graag uit en dat stoppen wij in het bakje. Ook de ondernemers die ons assortiment verkopen zijn ambassadeurs van dit gevoel. Ik vind het hartstikke leuk om contact te hebben met de klanten en hoe te zien gelukkig de mensen worden van onze producten. Daar doe ik het voor, dat vind ik gewoon fantastisch’.
9 maart 2017
Tekst: Anneke Bode en Carolien Guelen
Fotografie: Ton Rothengatter

