‘Ik durf wel risico’s te nemen’

De afzender
Geert Vonk startte in 1989 op 22 jarige leeftijd een bakkerij in Druten. In 2012 verkocht hij deze en richtte samen met Wilco Klaassen ‘Qrackers’ op, een crackerbakkerij in Puiflijk. Naast Wilco, Geert en Geert’s vrouw Yvonne werken er bij Qrackers twee bakkers en vijf mensen op de inpakafdeling.
De producten worden voornamelijk verkocht aan partijen die leveren aan bakkerijen. Er wordt niet rechtstreeks aan de consument verkocht. Kort geleden is een assortiment biologische crackers geïntroduceerd onder het eigen merk ‘Qrackers’.
In 2015 werd Geert weer eigenaar van de bakkerij in Druten en verdeelt zijn aandacht over twee bedrijven.
Geert Vonk- Qrackers in Puiflijk
Vijf jaar geleden startte Geert Vonk met zijn compagnon Wilco Klaassen ‘Qrackers’, een crackerbakkerij in Puiflijk. Met als doelstelling: Een mooi product maken, zonder toevoegingen en tegen een goede prijs. Pionieren en hard werken brengen het bedrijf tot bloei. Geert is vakman en ondernemer, met hart voor de zaak en de mensen die er werken.
Een goed product
‘We zijn nu vijf jaar bezig,’ vertelt Geert Vonk enthousiast. ‘Daar leer je van. We maken een vers product zonder toevoegingen. Als je onze crackers bekijkt dan staan er maar een stuk of zes ingrediënten op de lijst. Dat is waar wij voor staan. We maken een mooi product voor een mooie prijs. Maar we zijn een bedrijf dus we willen natuurlijk wel geld verdienen.’
‘Als je onze crackers bekijkt dan staan er maar een stuk of zes ingrediënten op de lijst’
Zonder toevoegingen en ongeveer 30% van de productie is biologisch. ‘Dat doen we omdat het product zich daarvoor leent en we ons op deze manier kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Biologisch
De vraag naar biologisch groeit. We zijn gecertificeerd door SKAL. Dat brengt een hele papierwinkel met zich mee. Je moet alles verantwoorden. Als wij biologisch produceren doen we dat nadat we alles hebben schoongemaakt.
De biologische grondstoffen zijn soms moeilijker te verkrijgen. Zoals met spelt twee jaar geleden. Dat was gewoon niet meer aan te komen. Klanten hebben daar echter geen boodschap aan. Zij verlangen gewoon hun producten. Wij moeten en dan alles aan doen om aan de juiste ingrediënten te komen, ondanks de hogere inkoopprijzen.
‘Dat was voor mij ook nieuw, zo’n beurs’
Introductie van ‘Qrackers’
Kort geleden is een start gemaakt met een biologisch assortiment onder het eigen merk ‘Qrackers’. Vijf varianten met eigentijdse smaken: pittige tomaat, spinazie/geitenkaas, rode biet/rozemarijn, wortel/courgette en kaas/mosterd. De introductie vond plaats tijdens de Duitse Biofach 2017, een beurs voor biologische voedselproducten. ‘Dat was voor mij ook nieuw, zo’n beurs. We bereiden dat heel goed voor. Ik was met de bakkerij gewend met een paar gesprekken alles te regelen, maar hier komen andere dingen bij kijken. De grote klanten vragen veel informatie. Bijvoorbeeld over houdbaarheid, logistiek, bestelhoeveelheden, ingrediëntenlijsten en levertijden’.
Taken verdeeld
Geert vertelt verder, ‘Wilco en ik hebben samen ‘Qrackers’ opgericht. We hebben de taken verdeeld. Wilco doet de productie en is verantwoordelijk voor alles wat hier binnen de muren gebeurt. Ik ben van de verkoop. Productontwikkeling doen we samen, daar is ook mijn vrouw Yvonne nauw bij betrokken. Yvonne heeft veel kijk op smaken en verdiept zich daar ook in.
‘Iedereen heeft nu
zijn eigen taak en
dat gaat heel goed
en gezellig’
Op de inpakafdeling werken we met een ploegje van vijf mensen van het werkbedrijf. Dat gaat inmiddels heel goed. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Voor ons is het financieel aantrekkelijk en de mensen die hier komen, vinden het erg leuk om te doen. Iedereen heeft nu zijn eigen taak en dat gaat heel goed en gezellig.’
‘Want als je lol hebt, is het gewoon veel leuker’
Ondernemerschap
‘Ik ben met ‘Qrackers’ begonnen omdat ik wat anders wilde’, besluit Geert. ‘Maar sinds ik anderhalf jaar geleden de bakkerij terugkocht, verdeel ik mijn tijd over twee bedrijven. We kunnen met ‘Qrackers’ zeker nog groeien. Maar we willen vooral een goed product maken en een mooie omzet. En dat ik voor mezelf iets meer rust krijg. Want ik ren nu van het een naar het ander. Daar is op zich niets mis mee. Hard werken, je best doen, risico’s nemen en altijd bereikbaar zijn. Dat hoort er gewoon bij als ondernemer.’
‘Onze insteek is om mooie producten te maken waar we trots op zijn. En de dag beginnen met een lach, want als je lol hebt is het gewoon veel leuker!’
2 februari 2017
Tekst: Anneke Bode en Carolien Guelen
Fotografie: Ton Rothengatter

